Pazartesi, Ağustos 07, 2006

Uzakdoğu Motosiklet Pazarı

Bir eli gidonda diğer eli cep telefonunda konuşarak çılgın trafikte işine yetişmeye çalışanlar mi dersiniz, yoksa ailecek kucak kucağa otomobillerin, kamyonların arasında alelacele yol alanlar mı.. Her gün olan kazalarda başrol oynayan bu orta halli Hintlilerin en belirgin ortak noktası hepsinin "iki tekerli" diye adlandırılan Motor- Motosiklet-Scooter ailesi kullanıcıları olmaları. Sadece Bangalore’da günde 700 ile 750 arasında yeni iki tekerli katılıyor trafiğe. Trafikte vızır vızır hareket edenlerden, gün içerisinde geçtiğiniz her caddede sıra halinde park edilmişine kadar yüzlercesini görebilirsiniz Hindistan'da. Muson yağmurlu bu günlerde yağışın dinmesini beklemek için yollara keyfi şekilde park edip bir yandan da çene çalan sürücüler, motosiklet pazarının hedef kitlesi konumunda. Orta halli Hintlinin alım gücündeki artışla birlikte bu büyük pazardaki rekabet de her gecen gün kızışıyor. 1998 27,9 milyon olan ülkedeki toplam iki tekerli sayısı bugün ikiye katlanmış durumda. İki tekerli üretiminde Japonya’dan sonra ikinci büyük üretici olan Hindistan ülke içi satışlarda da birinciliği Çin’e kaptırmış durumda. Geçtiğimiz Nisan ayında toplam araç satışı ise 600 bini, 2005-2006 döneminde ise 7 milyonu buldu. Bu hiç de küçümsenecek bir rakam değil. Bugün piyasada satışları önde götüren iki şirket var. Biri Pawan Munjal yönetimindeki Hero Honda Motors Limited (HHML). Diğeri ise Rajiv Bajaj’in Baja Auto Limited’i (BAL). Bu ikisi piyasadaki toplam satışın yüzde 80'ini gerçekleştiriyor. HHML ise iki tekerli satışlarının yarısına yakınını sağlıyor. Bajaj ise bir yılda yüzde 27.1 den yüzde 30.1’e çıkardı satışlarını. Ve 2006 Nisan’ında toplam payı yüzde 32,4’de çıkarken HHML’i yüzde 45,8’e düşürdü. Ancak bu veriler yarışı kimin kazanacağı yönünde fikir yürütmek için henüz yeterli değil.



Hintli kadına yönelik scooter başarılı

BAL yaptığı atakla doğru yolda olduğu izlenimini veriyor.Özellikle ürün geliştirme ve pazarlama alanlarında. Yüksek düzey ürün sayılabilecek Avenger Cruiser pazarın genişleme oranından daha yüksek bir büyüme yaşadı satışlarında ( yüzde 24- yüzde 30). Öte yanda HHML Yeni Delhi-Gurgaon’daki fabrikasında uzun süredir iş başında olan pazarlama sorumlusunun istifası ile boğuşmaktaydı. Bazı başarısız ürünleri piyasaya sürdü bu arada. Ancak genç kuşak Hintli kadına yönelik ürettiği ‘Pleasure’in başarısı azımsanamayacak düzeyde oldu. Giyim tarzı nedeniyle (sarı motosiklet kullanımını imkansız kılan bir tarz) Hintli kadın Scooter’i tercih ediyor. BAL’in ilgisi ise scooter dışında yoğunlaşmaya başlamış durumda.. 2005 yılı sonlarında piyasaya sürdüğü, zamanının en yüksek satanı Chetak bunu en açık şekilde ortaya koyuyor. Rekabet bir tenis maçına dönmüş durumda. BAL’in satış genel müdürünün ifadesine göre, yaptıkları her atağa, karşı taraf bir diğer ürünle cevap veriyor. HHML’in bu yıl içinde piyasaya tanıtacağı 6 yeni model daha var. Pleasure ve ardından gelen Achiever’a ek olarak, oldukça mücadeleci bir yol izliyor HHML Gurgaon’daki sorunlarını çözüme ulaştırdıktan sonra. Ancak yine de satışlarının en büyük bölümü Splendor ve Passion modellerinden geliyor.

Bajaj bu düzeyde devam ederse Hero Honda’nin payından dişlemeye devam edecek ancak HHML yine de pazarda öncü ve arayı açması yalnız bir ürünün tutması ile an meselesi.

Referans Gazetesi - 27.06.2006 (Nil Şengel Corbaz / Bangalor)

Hiç yorum yok: