Çarşamba, Kasım 22, 2006

Motosiklet ve Kış Bakımı

Kış geldi, kapıya dayandı artık. Bütün bahar, yaz ve sonbahar ayları boyunca doya doya kullandık motorlarımızı. Peki kış aylarında ne yapacağız? Kimimiz devam edecek tabi kullanmaya, kimimzse kış uykusuna yatıracak motorlarını. Evet bu yazı özellikle motorlarını kış uykusuna yatırmayı düşünenleri ilgilendiriyor.

Honda Ekim ayı bülteninde ayın konusu "Motosiklet ve Kış". Bakın Mehmet Tamer bu konuda neler yazmış:

Motosiklet ve Kış…

Motosiklet ve Kış

Motosikletlerimizden uzun süre problemsiz olarak faydalanabilmek için periyodik bakımların öneminden bahsetmiştim. Bu ay yine en az periyodik bakımlar kadar önemli bir başka konudan bahsedeceğim. Kış geldiğinde motosikletlerimizi ne yapacağız? Bazılarımız yaz –kış ayrımı yapmadan motosikletlerini kullanmaya devam ederken bazılarımızın motosikletlerini kışın çeşitli yerlerde depoladığını, beklettiğini biliyorum (bir arkadaşımınki evinin içinde. Çoğunlukla ticari amaçla kullanılan motosikletleri yaz-kış yollarda görüyorum. Sadece sezonda kullanılan ve kışın bir yere park edilip yeniden sıcak havaların gelmesini bekleyen motosikletlerde sezon geldiğinde bazı sıkıntılar yaşandığı da pek çoğumuz tarafından yaşanmış bir durumdur. Evet, mekanik olarak benzer özellikleri olsa da otomobiller ve motosikletler farklıdır. Otomobillerde dahi uzun süre kullanılmama durumunda alınması gereken tedbirler varken motosiklette bunun çok daha önemli olduğu açıktır.

Öncelikle kış şartlarında kullanılan motosikletlerle ilgili bazı hatırlatmaları yapmakta fayda var. Bildiğiniz gibi kışın kar temizliğinde kullanılan tuz tüm makinalar için son derece zararlı korrozif bir maddedir. Bu nedenle bu şartlarda kullanılan motosikletlerin kullanım sonrasında soğuk su ile yıkanarak tuzunun temizlenmesi gerekir. (Dikkat: Sıcak su tuzun reaksiyonunu hızlandırır ve etkisini arttırır.) Daha sonra motosikleti kurulayıp boyalı yerlerini cilalamak boyadaki olumsuz etkileri de ortadan kaldıracaktır. Krom yerlere (gidon, cantlar, v.s.) koruyucu yağ sıkmak bu bölümlerin korozyon riskini azaltacaktır. Ancak bu korucu yağın kesinlikle fren disklerine bulaşmamasına dikkat etmek gerekmektedir. Öte yandan fren levyelerine ve egzost üzerine de herhangi bir koruyucu yağ sıkmayınız.

Eğer motosikletimizi uzun bir süre kullanmayacaksak ve sezon geldiğinde problemsiz bir şekilde aracımızı çalıştırmak istiyorsak aşağıdaki bazı hayati tedbirleri almakta fayda var.

• Depolama öncesi motor yağının değiştirilmesinde fayda var. Motor yağının bir görevi de motor elemanlarında korozyonu önlemektir. Bu sebeple yağa eklenen korozyon önleyici katkılar zamanla özelliğini kaybetmektedir. Eğer motor yağı bekleme süresinde özelliğini yitirirse parçaları korozyona karşı yeterince koruyamaz. Eğer bekleme sürasi 6 ayı geçerse motor yağı yeniden değiştirilmelidir.

• Soğutma sisteminde %50 oranında antifiriz olduğundan emin olun. Motorların malzemesine uygun antifiriz kullanılmalıdır. Örneğin alüminyum motor bloğu için buna uygun antifiriz kullanılmalıdır. Yanlış veya kalitesiz antifiriz kullanımı soğutma kanallarına zarar verir.

• Depodaki yakıtı tamamen boşaltın. Bu iş için piyasadan temin edilecek bir sifon kullanılabilir. Bazı motosiklet motorları yakıta çok hassatırlar ve beklemiş yakıt bu motorlarda ilk çalıştırmada özellikle buji ile ilgili ateşleme sorunu ortaya çıkarır.

• Karbüratörlü motorlarda karbüratörde kalan yakıtı boşaltarak ayar vidaları ve kanallarda tortu birikimini önleyin.

• Mümkünse depo içersine paslanmayı önlemek amacıyla ince bir yağ püskürtün ve depo kapağını kapatın.

• Silindirlerde paslanmayı önlemek için bujileri sökerek silindirlere bir yemek kaşığı kadar motor yağı döküp buji deliklerini bir bezle kapatın. Bu yağın silindirlere yayılması için birkaç defa marşa basılmalıdır.

• Akü sökülmelidir ve ayda bir defa şarj edilmesinde fayda vardır.

• Motosikletin boyalı ve krom kısımları koruyucu yağ ile yağlanmalıdır.

• Tahrik zinciri yağlanmalı ve lastikler belirtilen değere şişirilmelidir.

• Pek çok motorun açık otoparklarda kış boyu bekletildiği düşünülürse üstünün örtülmesi son derece faydalı olacaktır.

Sezon başladığında motosiklete binmeye kaldığımız yerden keyifle devam etmek için bu basit tedbirleri almakta fayda var. Aslında her kullanıcı kitabında motoru saklama ile ilgili bilgiler verilmektedir. Biraz dikkat ve tedbirle sezona hızlı bir başlangıç yapabiliriz. Keyifli bir kış geçirmenizi ve topladığınız enerji ile sezona iyi bir başlangıç yapmanızı dilerim.

Keyifli sürüşler.

Mehmet Tamer

3 yorum:

burak atak dedi ki...

S.a reis...bnm kitapçıkda depolama için yağı tamamen boşaltınız kullanacagınız zaman geldiğinde yeni yağ koyup kullanınoz yazıyo öyle mi yapmalıyım acaba

burak atak dedi ki...

S.a reis...bnm kitapçıkda depolama için yağı tamamen boşaltınız kullanacagınız zaman geldiğinde yeni yağ koyup kullanınoz yazıyo öyle mi yapmalıyım acaba

kağan doğru dedi ki...

silindirlere bir yemek? kaşığı yağğğ???!!! dökün hay maşallah.Hacım yarım çay kaşşığı ile başladık internette yazılanlara bakarken 1 yemek kaşığına kadar çıktı sen denedin mi birader 1 yemek kaşığı noluyo baktınmı kışlıktan sonra motor .. denemeden bilmeden atarak yazmayın çocukların bi motor keyfi var bilgi verecem derken içine sıçmayın bi zahmet!