Cuma, Ekim 13, 2006

Türkiye'de Motosiklet ve Sorunları

Burada da ara sıra değinmeye çalışıyoruz. Türkiye'de motosiklet kullanımının ve kültürünün yaygınlaşmasının önünde ciddi engeller var. Üstelik bu engellerin bir çoğunun kaynağı yürürlükteki yasal uygulamalar. Motosiklet ile lüküs hayat! ve Motosiklet Kullanıcıları Cezalandırılıyor! yazılarında tam da bu konulara değinmiştik.

Rüzgarın Kızı Ayşe Şule Bilgiç de Hürriyet Gazetesi'nde 5 Ekim 2006 tarihli yazısında, bu sorunlara değinmiş ve Honda Türkiye'nin bu konuda hazırladığı bir sorun listesine yer vermiş. Mevcut durumu mükemmel bir şekilde özetleyen ve büyük resmi bir seferde görmemizi sağlayan bu listeyi Ayşe Şule Bilgiç'in yazısının bir kısmından alıntı ile birlikte aynen aktarmak istiyorum:

..ülkemizde motosikletin pek çok sorunu var. Ancak bu konuda bir şeyler yapmaya çalışan o kadar az kişi ve kuruluş var ki. Yine de ben umutsuz değilim, zamanla bu sorunlara eğilmek gerektiğinin pek çok kişi farkına varacak diye umut ediyorum...

Merak ettiniz mi motosikletle ilgili ne gibi sorunlarımız var ülkemizde? Honda Türkiye tüm sorunlarımızı şöyle bir toparlamış:


Türkiye'nin Motosiklet Sorunları

Motosikletin Ülkemizdeki Sorunları Nelerdir?

Motosiklet devlet tarafından yaşama katkı yapan bir araç olarak ciddiye alınmamaktadır.

Ülkemizde motosiklet almak ve kullanmak bazı açılardan çağdaş ülkelere göre daha zordur.

Motosiklet alım vergileri dünyanın birçok ülkesine göre yüksektir.

Avrupa ülkelerinde motosiklet için sadece KDV ödenir ve bunun oranı yüzde 7-22 arasında değişir.

Ülkemizde motosiklet için KDV oranı yüzde 18’dir

Motosiklet ‘lüks tüketim maddesi’ sayıldığı için KDV’ye ilaveten yüzde 8 ÖTV (özel tüketim vergisi) ödenir

Böylece motosiklet alan kişinin ödeyeceği KDV+ÖTV toplamı yüzde 27.4’e ulaşmaktadır.

İkinci el motosikletlerde de KDV oranı yüzde 18.

Bazı Avrupa ülkelerinde plaka-ruhsat işlemleri ücretsizdir. Ülkemizde ise yaklaşık 100-125 Euro’dur.

Dünyadaki bazı ülkelerde 50 cc. mopedler bisiklet gibi kabul edilip, plaka ve ruhsata tabi değildir.

Türkiye’de 50 cc. moped ile 1800 cc. büyük motor aynı plaka-ruhsat işlemlerine tabidir.

Çağdaş Avrupa ülkelerinde 50 cc. motosiklet kullanım yaş sınırı 16 olup, Türkiye’de bu 18’dir.

Bazı Avrupa ülkelerinde 50 cc 125 cc. arası motosikletler otomobil ehliyeti ile kullanılabilir.

Türkiye’de 50 cc. motosikleti kullanmak için bile otomobil ehliyeti yetersiz olup, tekrar ehliyet almak gerekir.

Ülkemizde motosiklet ehliyeti almanın maliyeti minimum 300 Euro‘dan başlar

Ülkemizde motosiklet sürüş eğitimi veren kuruluşlardaki eğitim kalitesi genellikle yetersizdir.

Türkiye’deki yol ve trafik koşulları genellikle motosiklet sürücülerinin trafikteki durumlarını zorlaştırmaktadır.

Hiç yorum yok: