Pazartesi, Ekim 30, 2006

Sepetli Motosikletler Geri mi Dönüyor?

Hep ilgimi çekmiştir. Eminim birçok motorseverin gönlünde de ayrı bir yeri vardır sepetlilerin. Şimdilerde tamamen retro bir tarz ifade eden bu üç tekerlilerin beni en çok etkileyen yanı da hissettirdiği o muhteşem nostaljik duygudur. Resmine bile baksanız eskinin biraz savaş kokan havasını solursunuz sanki. Ya da 60'lı yıllardan bir çiftin coşkulu aşkını görürsünüz: Sepetteki kadın, saçları rüzgarda uçuşur vaziyette mutlu mutlu gülümseyerek motoru kullanan genç adama bakmaktadır, genç adamsa kendinden emin ve güvenli bir gülüşle sevgilisine karşılık vermektedir.

Geçen Cumartesi günü Milliyet Gazetesi'nde Menderes Özel'in yazısı dikkatimi çekti. Sepetli motosikletlerden bahsediyordu. Yazısına bu konuda yaptığı küçük çaplı bir araştırmayı da eklemiş. İşte o yazıdan bir kısım alıntıyı paylaşmak istiyorum:

Dünyada altın çağını II. Dünya Savaşı sırasında ve takip eden yıllarda yaşayan sepetli motosikletler, Türkiye'de de 1960'lı, 70'li yıllarda popüler bir ulaşım aracıydı. Bugün ise her gün birbirinin kopyası modelleri olan yeni motosiklet firmalarının kurulduğu Türkiye'de, henüz daha kimse sepetli motosiklet getirmeyi akıl etmedi. Oysa Rus efsanesi Ural'ın çok şık modelleri (tercihim retro) ABD ve Avrupa'da 8-10 bin dolar arasında değişen fiyatlarla büyük ilgi görüyor.

Sepetli Motosiklet

Biraz da tarih

Uralların hikayesi de ilginç. II. Dünya Savaşı'nda Almanlar BMW'nin sepetli R71 modelini cephede etkin şekilde kullanmaktadır. Almanya'nın Rusya'yı işgali kaçınılmaz, Rus ordusunun envanteriyse hantaldır.

Stalin bir grup ajanını 1940'te İsveç'e gönderir. Sovyet ajanları İsveç'ten beş tane BMW R71 (bu motosikletlerden biri hâlâ "hayatta" ve bir müzede sergileniyor) satın alıp ülkeye getirir. Motosikletler bir fabrikada parçalanır, birleştirilir. Rus mühendisler R71'in çalışma prensibini hatmeder ve 1941'de yaklaşan Alman birliklerinin menzili dışında, Urallar'da bir fabrikada M72 adıyla üretime geçerler. 1942 Ekim'inde motosikletler cepheye sürülür. Sovyetler savaş bitene kadar cepheye 9 bin 799 tane M72 gönderir.

Urallar'daki fabrika savaştan sonra da üretimi sürdürür. Ural adı artık SSCB'nin Almanlar üzerindeki zaferiyle özdeşleşmiş bir semboldür. Bugüne dek çoğu sepetli 3 milyonun üzerinde motosiklet üreten Ural, 21'inci yüzyıldan umutlu, birçok insanı daha motosiklet tutkunu yapmak için pusuda bekliyor.

Bu arada BMW'nin R71 modelini savaşta Amerikan Harley Davidson'un yanı sıra Japonların da kopyaladığını hatırlatalım. Hatta Harley Davidson fabrikasında üretilen 1000 Harley Davidson XA (Experimental Army-Deneysel Ordu) modeli cepheye bile sürüldü.

Yazının tamamını okumak isterseniz tıklayın.

Hiç yorum yok: